Thursday, June 14, 2012

kenapa nak jadi doktor??


kenapa nak jadi doktor? tulah persoalan yang kadang timbul kt diri aku.. tapi aku simpan utk diri aku sendiri je la jawapan dia.. haha... 

so aku juz nak share bebapa sebab atau sumber inspirasi yg mungkin menyebabkan seseorang nak jadik doktor... hehe..

p/s: ni opinion aku je..lolx

Masa kecik-kecik zaman tadika
main2 depan tv pastu ada iklan susu.. Nespray ke Dumex ke.. dalam iklan tu kalau minum susu nanti jadik pandai, pastu kononnya bila mak sakit, kita bagi ubat la, sapu minyak la apa la sambil pakai stetoskop mainan... so maybe terinspirasi dari situ la kot... hehe

Masa masuk sekolah rendah
masih ingat masa mula2 masuk sekolah rendah? ada beberapa form yang kene isi kan, tapi parent la yang isi... aku tak tau la korang kan, tapi yang aku tau, bila aku tengok borang tu, dalam tu dah memang parent aku (yg aku rasa bapa aku tulis la kan, sebab tulisan beliau..lolx) tulis cita2 aku dah besar nak jadik apa, 1st doktor, 2nd Guru 3rd polis... hahaha... so maybe sebab dah termindset dari situ utk jadik doktor.. hahahah...

Masa masuk sekolah menengah (menengah rendah)
masa menengah rendah, masa ni macam krisis kerjaya, hahaha...cuma tau target nak masuk kelas sains masa menengah atas nanti.

Menengah atas
time ni banyak member semua nak jadik doktor, so maybe terpengaruh la nak jadik doktor kan, member semua nak doktor kita pon nak jugak, pastu ada doktor bagi ceramah kat sekolah kan, muda kacak, pastu plak doktor ni disinonimkan dengan kaya...muahahahahha (plz korang jgn tipu, even ko ckp jadik doktor sebab nak berbakti kepada masyarakat, but deep inside u, u nak duit jugak kan?).. so mmg terinspirasi la kan..

lepas dapat result SPM
tup2 dapat result SPM bagus kan, so mesti la apply mana2 samada engineer tak pon doktor kan? stigma masyarakat "ko result power, amik medic la, sia2 je ko belaja pandai2 result gempak tapi amik course bese2 je"..lainla kalau ko macam liyana jasmay dalam papadom, result 20A tapi amik meskom, bukan nak kata meskom tu noob ke apa, tapi mcm tak logik la kan straight 20A tak amik medic or engineering.. hehehe ..so bila member2 ckp mcm tu, makin berkobar2 la nak amik medic, sebab medic ni disinonimkan dengan bijak, pandai...walaupun ada yang dalam hati tak minat pon medic.. btol tak? btol tak?

and ada juga yang time ni, nak amik course len, tapi parent cakap, "nak, amikla medic, nanti senang nak keje" ada jugak yang macam ni "kau je la harapan keluarga ni, mak ayah nak jugak bangga ada anak jadik doktor" and yang paling tak bleh elak macam ni " ayah kau dah tak lama dah, dia teringin sangat ada anak dia adik doktor, bleh jaga dia"..........and ada yang lebih sadis "mak ngn ayah kata medic, medic la, no medic, no pocket money, not my son" lagi2 plak, anak orang hebat2, jiran kawan mak ayah anak semua nak doktor je kan, anak ko ada? haha..so, walau hati berat, tapi demi parent, medic lah jalanku...loolx..

first 3 year medic
ni bagi aku la kan.. huerm, best jugak belaja bende ni, sebab macam tau tentang ur human sistem, tapi penat , arghhh... malasnya... dah la belaja lama, time ni bagi orang yang mmg passionate ngn medic, mmg akan terus jalan tanpa menoleh belakang dan lulus itu adalah hal yang pasti bagi mereka, yang half passionate, layan je... lulus, lulus la tak lulus, repeat je la, rilek sudah... nanti jadi doktor gak.... bagi yang lansung tak passionate, tak yah la pi kelas, malas, bukan faham pon, bende ntah, banyak gila benda nak kene hafal, bek tido...

(seriously time ni aku rasa aku half passionate je)

clinical year
time ni macam, arghhh... apa aku belaja selama ni, kenapa la aku nak jdik doktor, kenapa aku tak tau nak buat apa2 (bende ni kene kat aku..hahaha..padan muka, sape suruh tak sungguh2 masa teori).. 

time ni, bagi mereka yang btol2 suka medic ni, mmg smooth je, mereka tau setiap tindakan yang mereka lakukan, bagi orang2 macam aku  ni, kadang2 aku tak tau apa aku buat, aku ikut je... hahahha..

and bagi yang mmg tak ada hati lansung nak amik medic, mmg lagi la macam robot. buat je apa orang suruh...  pastu selalu MIA (missing in action).. lolx

final year
bila tengok member2 len dah keje, dah ada duit, dah kawen.. masa ni mostly akan "argghhhh...... kenapa dulu aku amik medic, arghhh...... nyesal nye..... belaja pon tak habis lagi.. orang len dah berumah tangga dah.... aku tangga rumah pon takder lagi....".. pastu bila pk plak nak deal ngan real situation pasni, walaupun dah grad still kegembiraan tu hanya sementara... " waaa.... mcm mana ni,, takutnye, pasni dah kene sendiri2.... berdepan ngan nyawa orang..  boleh ke aku deal ngn bende2 ni... aaaa..kenapa aku amic medic...."..lolx... tapi bagi orang2 yang hebat... "nothing to worry about, juz give the patient, with knife i will cut them open, with meds i will heal them all..come bebeh, come bebeh" hahahahah.... dan aku? ntahla...hahah

bila dah keje jadi HO...
waa... asyik oncall je,., ngntuk..... working hour plak, sadis..... pastu keje plak under pressure... high performance adalah satu permintaan...slight mistake, u will be shout at (in most hospital la based on my fren experience).. u did a gud job, no one will appreciate u, because u a doctor so thts ur level.. the worst thing is kalau kene extend, kalau kene extend, ho lebih 4 tahun, bye2 la... hah, time tu, kot ko nak keje kilang tapi pakai grad medic? -no offense utk pekerja kilang, tapi its reality, melainkn ko ada bisnes family, aku strong cable.. boleh la keje kat farmasi ke apa ke.. kalau tak? selaind dari jadik doktor, ko nak jadik apa?... hehehehhe.....

tetibe aku rasa macam dah lari dari topik kenapa nak jadik doktor.. wakakakka..... lantakla labu.. hahah...


so kalau mmg nak jadik doktor, seriusly
                 PASSION is a MUST!

selalu kalau ada doktor2 yang dah berjaya, bila bagi talk kat sekolah, dia akan cakap, "medic tu senang je, saya dulu tak belaja sangat pon".. padahal bersengkang mata sampai malam buta belaja, orang ajak men pon tak nak join... .

SO, jangan percaya bila orang cakap medic tu senang jee... hahahahha...... 

okaylah... saje je nak menhupdate blog ni, tatkala aku off hari ni...

salam

dr3142

and for me, seriosly he (dr house) inspired me alot.... muahaha... (put away those illegal thing he did)

2 comments:

  1. HAHA menakutkan.. Boleh ke sya nak bidang medik ni.. bedah mayat best dak

    ReplyDelete
  2. kalau awk memang minat boleh je ambil. hehe, kene berani, actually semua bagian perubatan best cuma tergantung minat.

    ReplyDelete