Friday, March 30, 2012

Life and how it goes part 1

Tibe2 tgh berguling2 malam ni, sambil mendengar lagu yang berkumandang dari laptop aku.( dah macam azan plak) lolx..aku terpikir, macam mana aku bleh jadi doktor.. satu cite2 yg tak pernah aku fikirkan dulu.. so, malam ni, aku nk cite skit ttg hidup aku kt korang.. ada ke pon org baca kan? so tkpela, bleh la anak aku ke, cucu aku ke baca bila aku dah tkde nnti.. hehe..

Muar, Johor, 1 Mac 1987, jam berapa ntah..setelah 9 bulan aku berusaha untuk meneruskn hidup didalam perut mak aku, dari zaman aku masih lagi dalam bentuk zigot, akhirnya aku beryaha mengeluarkan diri aku dari perut mak aku, dengan berat sebnyak 4kg. berat tuh.. menurut riwayat mak aku, akulah anak yg paling susah dikandung..mcm2 nak..nak lahirkan pon susah.. dulu, bila mak aku ckp cmtu, aku bkn nye bleh bygkan sgt pon, tp skang bila dah byk sambut baby tlg persalinan, bru aku tahu betapa siksanyalah nak melahirkan tu.

masa aku kecik2 aku ada byk nama, masa kat sarawak, arwah abang panggil aku adik "ontong" masa kat muar (kampung) orang kampung panggil aku piyos, dah macam toyota vios plak nama aku kan.. aku mengenal apa itu muqaddam, apa itu surah2 sejak dari kecil lagi, beralaskan rehal, malam2 aku bawak muqaddam ke rumah jiran kat kampung untuk mendalami ilmu mengaji.. Alif date a,  Alif bawah i, alif depan U, A I U, bgitulah setiap malam ku, sehinggalah aku boleh membaca ayat2 al quran.. zaman tu, mana ada lagi metod2 baru mcm Iqra, hehe..

aku kemudiannya menetap di kuching sarawak, sampailah umur 4 tahun, kemudian kami berpindah ke Ipoh perak, di rapat setia. kami pindah sebab ada pengalamn hitam di sarawak, sekaligus mengikut papa pindah kerja ke perak. tak lama lepas tu, kami pon pindah ke pekan razaki, sebuah penempatan baru diiipoh. masa tu umur 6 tahun, nak mula tadika dah. aku betadika di tadika kemas, kampung sungai rokam, nama je kampung, tapi skang dah ala2 mcm kampung baru kt KL gitu la.hehe.. setiap hari mama akan bawak aku nek basikal pegi tadika, sebelum ketadika mesti mama akan sikatkan rambut, pakai gel jenama elizabeth, beli kat pasar malam. dulu, mana pandai nak beli mcm skang, loreal, gatsby bagai, cukup pakai gel elizabeth tu, dalam pack plastik, cukup utk 2 bulan, efek dia takder dah mcm strong hold kt gel2 skang, tapi mmg keras gila ayam, even ada angin taufan pon, rambut maintain je..heheheh...

Mama ajar aku baca abc memang brutal, hahaha... beliau amik keratan2 akhbar yg tulisan dia beso2 pastu dia sambung2kan suruh aku baca, kalau aku mcm bebal skit, habislah aku kene marah.. hahaha.. tapi, teknik ni mmg berjaya.. kejap je aku dah boleh membaca. small the pieces la bak kata apek senario.. hehe. masa hari penyampaian hadiah tadika, cikgu announce aku dpt no 1. masa tu aku mcm, tak kisah, yang aku pikir nak p kedai kecik kat sebelah tadika tu, beli sagu pastu balik nek basikal ngn mama, n tgk satria baja hitam ngn gaban kat tv. hahaha.. Aku membesar ngn zaman Gaban, satria baja hitam, jetman, cybercop, power rangers, streetfighter, superhuman samurai, dan macam2 lagi. haha..best woo zaman tu.

aku kemudiannya masuklah ke darjah satu di sekolah kebangsaan sg rokam. sekolah "kampung" yang berprestasi bagus kat perak ni la kononnya waktu tu. ingat lagi masa hari pendaftaran, kat bahagian cita2, bleh2 bapak aku buat cita2 aku nk jadik polis, guru ngn doktot ke bomba aku tk ingt.. hahah.. gile, tak pernah terpikir semua cita2 tu. tapi, apa aku kisah? sebab aku masih ngn dunia fantasi aku.. haha. permainan apa je aku tak men masa sekolah rendah?s pepsi cola, pegang2 tiang, galah panjang, polis entri. kalau kat sekolah agama rakyat plak, main gasing, yoyo, main bola pakai plastik yang dibalut2 jadik mcm bola mmg best. paling canggih  masa tu main kereta dash yankuro.. perghh.. masyuk, lagi2 plak masa tu ada kartun dia kt tv, apa dlm katun tu buat, kami pon nak buat gak, pakai bulu ayam letak kat kete tula nak bgi stabil kononnya.. race kat dalam longkang je pon,hahaha. tapi tu dah cukup menunjukkan satu kepuasan. kalau nak cite, byk benda best2 dulu, zaman sekarang? hampeh, kecik2 duk kerumun, ingat men apa, sekali men ipad.. mak hangg...hahah.. kalau dulu, kumpul2 buat apa? men tutup botol, mian lawan pemadam, main batu seremban, men digimon haaaa.. best tu digimon, belom digimon goncang lagi.. hahah macam2.. 

tapi yang pastinya masa sekolah rendah2, cita2 aku cuma satu, nak jadik mufti perak! hahha.. mmg macam kelakar, tapi serius mmg aku nak jadik mufti perak..so, aku target nak masuk SMA Izzuddin Shah, ipoh. skolah ni masa zaman aku dulu, mmg skolah menengah agama yg popular la, ramai yg nak masuk. disebabkan konon nak jadik muftila, aku kat sekolah rendah aku pakai songkok. haha..sampai ada yg cop aku jadik geng songkok..bukan setakat tu, perhimpunan setiap hari isnin, aku la yg selalu baca doa..buat2 mcm tak mo baca, tapi sebenarnya nak, tapi malu.... lolx..

masa aku sekolah rendah, aku dua kali jadik pengawas.. haha, sekali memang aku dilantik disebabkan cikgu nampak dedikasi, dan kaliber aku sebgai pemimpin, cewah, dan sekali lagi jadik sebab aku mintak.. hahaha.. masa darjah 3, sebulan lepas aku jadi pengawas, aku jumpa penyelia petang, masa tu Pn Bariah. aku hasut member aku sorang, amzar nama dia, jumpa cikgu, kami nak letak jawatan, sebab nnti tk cukup masa nak beljar, hahahahhaha... gile punya reason, aku pon tak tau kenapa aku leh wat reason mcm tu..haha.. pastu masa darjah 6, kebetulan cikgu kelas aku, dia yg lantik pengawas, so aku dtg jumpa aku ckp, cikgu, saya nak jadik pengawas la boleh? cikgu tanya kenapa? aku pon jawab, sebab mama saya ckp kalau jadik pengawas, senang nak mintak masuk sekolah asrama.. hahahha.. padehal mak aku tak cakp pon mcm tu.. hahahha...

aku masih ingt lagi, aku masuk pertandingan pidato, wakil sekolah tu. haha..masa tu nak pi pertandingan peringkat daerah kinta,.. aku dpt topik tentang pengguna. bole2 dah ready nak pi, esoknya aku tk dtg sekolah, sebab sakit.. satu sekolah carik, cikgu sampai carik kt toilet, ingat aku nyorok sebab takut.. haha,.. rupanya aku sakit.. hahahha..
masa nak UPSR, mama cakap, kalau tak dapat 5A, ko keje je la kat kedai mamak kat depan tu.. gile, boleh stress aku walaupun seumur aku ni masih belum mengenal erti stress, sampaila hari pengumuman, cikgu bleh rajin tu, nak sebut nama satu2 siapa yang dpt 5A. dah sampai nama ke 41 orang, nama aku masih takder lagi, gila, dlm otak aku dah berlegar2 dah, aku kene keje kedai mamak la pasni, mampus aku.. hahah.. tiba2 cikgu sebut, yang ke 42, Muhamad fairuz bin samsuddin... aku pon.. yeayyyy.. hahah.. gile, mana tak happy, sbb dgn tersebutnya nama aku, secara otomatik, bye2 mamak.. hahahhaha... lega weyh...

adoi, banyak aku membebel nih.. nntila aku sambung lagi untuk sekolah menengah nye.. hehehe.. salam..

2 comments:

  1. Haha ada la org baca...i bc...dr recent post...n rs menarik

    ReplyDelete
  2. Haha ada la org baca...i bc...dr recent post...n rs menarik

    ReplyDelete