Monday, February 13, 2012

ETS- electric train malaysia IPOH-KL-IPOH

Ipoh- KL - jakarta,

trip aku utk minggu lepas... penat2... tapi nak kongsi gak skit pengalaman baru aku... masa nak pi KLIA aritu, disebabkan tkder org anta, aku terpaksa la naik train, pagi2 dah ikut bapak aku p keje, sebab sekali la kan anta aku pi station kereta api ipoh.. masa nak beli tiket kereta api, aku terperasan ada counter ETS.. menatang apekah itu?? rupa2nya tula perkhidmatan baru dri KTM utk perjalanan dari ipoh - KL - ipoh dengan menggunakan keretapi elektrik... tetiba aku terasa mcm jakun sekejap.. hahah... manataknya, last aku nek tren ipoh KL kira2 3 tahun dulu... pastu keberadaan aku yg beljar kt luar dri malaysia, menyebabkan aku kurang tau tentang benda ni, sbb last yg aku tau, ETS ni akan direalisasikan tahun 2014..tak sangka plak dah ada tahun ni, actually dari taun lepas lagi...

kalau dulu naik train ipoh-KL 5 jam, pastu jadik 3 jam... n skang dengan adanya ETS ni, tak sampai 2 jam dah sampai, tu pon dia tak pakai top speed dia sepenuhnya... dari meter dia aku tgk, paling laju dia jalan 150km/jam, tak taula kalau boleh lebih dari tu kan, tapi average dia bawak juz 120-130km/jam.. duduk pon selesa, tiket bleh dibeli berdasarkan class2 dia, ada silver, gold dan platinum... aku naik yg platinum rm35, yg lain tak tau berapa harga, yg aku tau salah satu dari tu, ada yg harga dia juz rm16....

keadaan kat dalam kereta api, ok selesa, sejuk, ada cite harry porter, hahaha... overall ok la.. satu lagi benda yang boleh kita banggakan sebagai rakyat malaysia.. mana tau dengan adanya ETS ni, akan menyebabkan tercetusnya utk penggunaan bullet train di Malaysia yg boleh digunakan sebagai transport transasean sampai ke China.. tak mustahil bukan?? alrte la, nak ciou dl... salam

p/s kat bawah ni ada beberapa shot yg aku amek masa nak nek train... :)






No comments:

Post a Comment